انیدرید فتالیک چیست و چه کاربردهایی در صنایع دارد؟

انیدرید فتالیک یک ترکیب ارگانیک با فرمول C8H4O3 است. این ماده در فرم مشتق شدۀ اکسیداسیون ortho-xylene یا نفتالین است. انیدرید فتالیک جامدی کریستالی و سفید رنگ است که در صنایع زیادی از جمله صنایع پلیمری و شیمیایی کاربرد فراوان دارد.

انیدرید فتالیک از اکسیداسیون کاتالیزی ortho-xylene یا نفتالین حاصل می‌شود که کاربرد زیاد و گسترده‌ای برای تولید محصولات تجاری دارد.

کاربرد اصلی انیدرید فتالیک‌ها برای تولید استرهای فتالات است که به‌صورت گسترده به‌عنوان پلاستی‌سایزرها برای تولیدات پی‌سی‌وی و سایر پلیمرها کاربرد دارند. پلاستی‌سایزرها باعث افزایش انعطاف و دوام پی‌وی‌سی‌ها و سایر مواد می‌شوند. همچنین استرهای فتالات در تولیدات محصولات مصرفی متفاوتی مثل وینیل کف‌پوش، سیم و کابل، قطعات خودرو و تجهیزات پزشکی کاربرد دارند.

انیدرید فتالیک‌ها کاربردهای دیگری مانند تولید رزین‌های آلکید نیز دارند که در محصولات نهایی‌ای مانند رنگ، لعاب و جلادهنده‌ها استفاده می‌شوند. همچنین این ماده در سنتز رزین‌های پلی‌استر غیراشباع که معمولاً در پلاستیک‌های تقویت شده با فایبرگلاس و مواد کامپوزیت استفاده می‌شوند، کاربرد دارد. علاوه بر همه این موارد، انیدرید فتالیک در تولید رنگ‌ها، رنگ‌دانه‌ها و برخی داروها نیز استفاده می‌شود.

به طور عمومی می‌توان گفت انیدرید فتالیک یک مادۀ مهم در صنایع پلیمری و شیمیایی است که برای تولید استرهای فتالات و سایر مواد پلیمری، پلاستیک‌ها، پوشش‌ها و محصولات مصرفی مختلف کاربرد دارد.

به اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری نیاز دارید؟

کارشناسان TSR آماده پاسخگویی به شما هستند.
به اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری نیاز دارید؟
کارشناسان TSR آماده پاسخگویی به شما هستند.